CTA och sälj viktigt inom webbdesign
Internet är en marknadsplats precis som vilken annan. Varje webbplats är ett skyltfönster där en säljare marknadsför sitt utbud. Vissa säljer information (eller ger bort information gratis), medan andra säljer produkter och tjänster (riktiga eller virtuella).
Ett företag som säljer webbdesign erbjuder tjänster inom grafikskapande för webbplatser. Självklart har varje företag inom webbdesign en egen webbplats. Annat vore mycket märkligt. Många av dessa företag är mycket duktiga på att visa upp sina alster och kreationer. En sak de kanske är mindre bra på är sälj och vad som på engelska brukar kallas ”call to action” (CTA). Utan sälj blir det inga webbkreationer sålda och utan försäljning får företaget inga intäkter. Ett tydligt CTA är synonymt med en bra och säljande webbsign, målet är att skapa en webbdesign med bra CTA. Tänk, bilder stora knappar i färger med uppmanande budskap.
CTA och sälj är viktigt för alla webbplatser, men kanske lite extra viktigt just för företag som säljer webbdesign. Webbdesign är ju en virtuell produkt/tjänst. Webbutiker med fysiska produkter har det lite lättare. Allt som säljs i en webbutik finns ju i verkliga världen och besökarna har därmed en förförståelse för vad som säljs. Ju mer abstrakt någonting känns för en potentiell köpare, desto viktigare är det att faktiskt berätta för köparen vad det är man faktiskt säljer och dessutom ge köparen en anledning till att slå till.
Exempel på CTA inom webbdesign
För ett företag inom webbdesign räcker det inte med att visa upp sina kreationer. Det kanske fungerar för konstnärer, men det fungerar inte för försäljning av webbdesign. Köparen måste få svart på vitt på vad det är han ska/kan köpa och varför han ska göra det. Just frågan ”varför?” är central. Köparen måste få ett incitament för att slå till. De vanligaste incitamenten är givetvis rabatter, paketerbjudanden, och så vidare. Det är också en idé att ha tidsbegränsade erbjudanden. Huvudsaken är dock att köparen på ett eller annat sätt alltid tvingas att ta ett beslut – att köpa eller inte köpa. Ett företag inom webbdesign som inte vågar utmana kunden kommer inte bli långlivat.